FORENINGEN » Børnebog om LS

Julie og muslingeskallerne

En børnebog om sygdommen Lichen Sclerosus

Julie er 5 år gammel og skal lære at leve med den kroniske hudsygdom Lichen Sclerosus. I denne bog lærer hun og hendes familie på en forståelig måde mere om sygdommen.

Forord:

Denne lille børnebog handler om Lichen Sclerosus, en hudsygdom, som selv læger ikke kender så meget til. På en legende måde beskriver bogen, hvordan en børnehavepige og hendes familie håndterer denne kroniske sygdom, der rammer de ydre kønsdele. Ved at læse denne dejlige historie for deres børn, kan forældre forklare om det genitale område og samtidig formidle optimisme omkring det at have Lichen Sclerosus.

Denne bog er skrevet på initiativ af Lichen Sclerosus Foreningen i Schweiz. Sygdomsramte familier kan drage stor nytte af at have denne bog på børneværelset. Derudover anbefales det at præsentere bogen på kongresser, kurser og videreuddannelse af børnelæger og gynækologer (i Danmark, Schweiz, Østrig og Tyskland).

Dr. Marlene Heinz, Gynækolog, Børne- og ungdomsgynækolog

1. version på dansk 2020